Wednesday, December 15, 2010

Video Penutup

video

Alhamdulillah..ini video penutup Program Kem Motivasi pelajar-pelajar Ma'ahad Tahfiz Al-Muhammadi, Muar, Johor baru-baru ini. Saya dan beberapa orang sahabat: Adhwa, Abg. Wafi, Che Gu Din, Farhan & Ridhuan telah diminta untuk mengendalikan kem ini. Alhamdulillah, program sepanjang 3 hari 2 malam telah berjalan dengan baik. Adik-adik semua ceria-ceria.

Mereka hebat2. Ada yang dah jadi al-hafiz. Subhanallah... Kecik2 lagi dah jadi Al-Hafiz. Kami fasilitator segan pula dengan adik2 kecil ini. Saya selalu berpesan kepada mereka supaya menokohi tokoh-tokoh Islam yang hebat : Salahuddin Al-Ayyubi, Sultan Muhammad Al-Fateh, Umar Al-Khattab dan lain-lain. Apa yang kami tekankan kpd mereka adalah supaya menjadi seorang negarawan/pemimpin negara pada masa akan datang.Merekalah generasi yang akan mngembalikan kegemilangan Islam suatu hari nanti. Dibahu mereka terpikul tanggungjawab untuk membela Islam. Itulah suntikan yang kami berikan.Alhamdulillah, mereka begitu teruja!

Ada satu peristiwa lucu. Time slot Night Walk. Kami bawa adik2 ni pergi ke kubur. Hari baru lepas hujan, tanah di kubur masih basah. Bulan memang tak nampak langsung. Suasana memang sangat gelap. Macam biasalah. Mata mereka ditutup. Mereka ditempatkan di setiap kubur yg ada di situ. Jarak jauh juga setiap orang. Setiap orang kene peluk batu nisan. Banyak juga kejadian lucu kat sini berlaku...(^_^)v hehe. Yang paling lucu, dalam suasana malam yg dipenuhi dengan alunan zikir tu, tiba2 terdengar lagu Maher Zain! InsyaAllah...InsyaAllah...Diulang2 perkataan "insyaAllah" dengan nada lagu tu. Saya tergelak sorang2...Saya fikir adik ni dah habis zikir yg dia hafal kot... Satu lagi, ada yg solat kt kubur! Maksud saya, ada yg membaca bacaan dalam solat. Mungkin adik ni membayangkan dia tengah solat kot. Maka terdengarlah bacaan semasa dlm solat seperti bacaan ketika ruku',i'tidal,sujud, duduk anatara 2 sujud,tahiyyat dan lain2. Isk2..macam2 ada...

Alhamdulillah... Masa kami nak berangkat balik, semua datang pada kami dan mengambil tandatangan serta no.telefon. Rasa macam artis pulak time tu.=)Terima kasih kepada sahabat2 yg sudi melapangkan masa untuk membantu program ni.Semoga apa yang dikongsikan akan dimanfaatkan oleh adik2 disana.

Sehari selepas saya pulang, dapat satu mesej dari adik2 kumpulan Umar Al-Khattab.

"Bilakah lagi...kita semua satu hati...
Bilakah lagi...keamanan kan dikecapi...
Bilakah lagi..Islam kan dijulang tinggi...
Bangunlah wahai ummah...kita satu hati..."

Lagu ini akan kami nyanyikan setiap hari dan akan ingat sampai bila-bila.
Kalau abang free, jenguk2lah kami di sini...
Wakil dari kumpulan Umar Al-Khattab.

Sedikit gambar sebagai perkongsian:


Antara fasilitator yang terlibat : Ridhuan, Hafis, Chegu Din.







No comments:

Post a Comment