Thursday, March 11, 2010

SIMPOSIUM MAHASISWA 2010 di MMU,MELAKA


Assalamualaikum, Insya Allah Institusi Usrah 09/10 akan membawakan ”SIMPOSIUM MAHASISWA 2010 yang bertemakan “Transformasi Gagasan Kepimpinan Mahasiswa”. Kami berbesar hati menjemput SEMUA pelajar Multimedia University Melaka, Cyberjaya serta pelajar dari universiti sekitar Melaka untuk ke program ini.

Almarhum Bapak Mohammad Natsir (mantan Perdana Menteri Indonesia) pernah mengatakan,” Tidak ada percetakan yang bisa mencetak pemimpin”. Menurut Natsir lagi, pemimpin tidak lahir di bilik kuliah tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas di kancah geladangan ummah, muncul di tengah-tengah pergumulan masalah, menonjol dari kalangan rakan-rakan seangkatannya, lalu diterima dan didukung oleh umat”. Justeru itu, kertas kerja ini akan memperlihatkan bagaimana kepimpinan mahasiswa di kampus harus diperkasakan dalam melahirkan golongan intelektual yang akan menjadi harapan ummah pada masa akan datang. Tambahan pula, kebanyakan mahasiswa tidak mampu mendepani ledakan arus globalisasi yang kian menghimpit struktur masyarakat kini. Harus diingat, gerakan mahasiswa merupakan suatu kuasa yang harus diambil perhatian kerana ia mempunyai sejarah yang tersendiri. Maka tidak hairanlah pemimpin dari peringkat Negara sehinggalah di peringkat masyarakat lahir daripada mantan pimpinan kampus pada era 70an dulu.

Butiran:

Program : Simposium Mahasiswa

Tema : ‘Transformasi Gagasan Kepimpinan Mahasiswa’

Tarikh : 20 Mac 2010 (Sabtu)

Masa : 8.00 pagi - 6.00 petang

Tempat : Central Lecture Complex(CLC 0002),MMU

Yuran : RM 10

Deposit : RM 5

Pelbagai slot yang menarik bakal menanti anda! Pastinya akan memberikan implikasi yang hebat dan satu momentum baru kepada diri anda, organisasi anda serta Universiti anda.


Slot 1 : Pembentangan Kertas Kerja : "Potret Perjuangan Mahasiswa Dalam Cerminan Dekad"

Speaker : Ustaz Ramadhan Fitri Elias.

Slot 2 : Forum : "Transformasi Gagasan Kepimpinan Mahasiswa"

Panelis 1 : Ustaz Dzulkhairi Mohd Noor, Ketua pemuda Persatuan Ulama' Muda (PUM)
Panelis 2 : Ustaz Sya'ari Abdul Rahman, IP Minda Training & Consultancy.
Panelis 3 : Sdra Ridzuan, Mantan YDP MPMUM.

Slot 3 : Latihan Dalam Kumpulan

5 Fasilitator akan berentap.



Untuk maklumat lanjut, sila hubungi :

Nik Muhammad Amin bin Nik Muhammad Kamil (Koordinator)

Tel : 013-6285901

E-mail : zuhud_life@yahoo. com

Sekian Terima Kasih



"Usrah is the Nucleus of Da'wah"



Usrah Institution 0910
Multimedia University
Melaka Campus


****P/S : Perhatian kepada sahabat2,sesiapa yg berminat untuk menyertai program ini, sila bagi nama kepada saya secepat mungkin.****

1 comment: